Skandinaviska Juvetråden (5 Viewers)

Nzoric

Grazie Mirko
Jan 16, 2011
37,752
Jeg bare husker den fra tiden da jeg studerte historie. Veldig objektiv fremstilling, basert på det som ble frigjort fra IDFs arkiver på 80- og 90-tallet.

Alle som mener 1) at en av sidene har "mer rett" enn den andre eller 2) at konflikten noen gang vil få sin løsning, bør lese denne.

Den er veldig faktabasert (på det som fremkom fra arkivene), og svært lite basert på forfatterens egne meninger og standpunkter. Han skyver seg selv godt i bakgrunnen.

Spesielt påfallende er det at forfatteren er jøde, men allikevel - i objektivitetens navn - utleverer så mange grusomheter fra Israels side (spesielt i 47/48-fasen), at en vanlig leser kan rett og slett bli kvalm.
Som tingene står nu så er det klart at den ene side har mere ret end den anden. Palestina har ret til deres eget land jævnfør grænserne fra 1967. Israel skal selvfølgelig eksistere, det kan man ikke sætte spørgsmål ved.

Har du læst Ilan Pappé? "The Ethnic Cleansing of Palestine" og The Making of the Arab-Israeli Conflict, 1947–1951 er begge fantastiske bøger. Han er klart kritisk overfor Israel, men hans argumentation for at være det fejler absolut intet.

Chokerende sandheder om USA's indblanding i disse bøger - de sendte flere flygtningeskibe med jøder hjem igen fra de Amerikanske kyster - de overtog faktisk skibene og sejlede dem direkte til Palestina. De fleste af de jødiske overlevende fra Europa efter 2. verdenskrig havde ingen interesse i at bo på det område, så der blev sendt coaches rundt til de forskellige lejre hvor folk blev instrueret i hvordan de skulle besvare spørgsmålene fra journalister mm. :D .

- - - Updated - - -

Jeg overvejede i en kort periode at læse historie på universitet, pga. jeg havde en fantastisk historielærer på 3. års på handelsskolen. Overvejede dog også jura :D
Historie er en lækker forberedelse til ledighedskøen :tup:
 

Buy on AliExpress.com

Jem83

maitre'd at Canal Bar
Nov 7, 2005
22,865
Jeg overvejede i en kort periode at læse historie på universitet, pga. jeg havde en fantastisk historielærer på 3. års på handelsskolen. Overvejede dog også jura :D
Jeg er glad jeg studerte historie, for jeg har lært utrolig mye om menneskehetens historie, sivilisasjoner og masse annet nyttig. Og ikke minst; god kildebruk basert på hermeneutikk osv. som jeg nå har meget god bruk for som student av rettsvitenskapen (jus).

Men ja, om jeg skal komme med en anbefaling kjære filippo; velg jus ;)

Morsommere å ha med levende mennesker å gjøre i hverdagen, enn å bare lese om de som er døde. Dessuten er jobbmulighetene massive, og lønningene svært gode.

Historie er en lækker forberedelse til ledighedskøen :tup:
"I rest my case" :D
 

Hængebøffer

Senior Member
Jun 4, 2009
25,185
Som tingene står nu så er det klart at den ene side har mere ret end den anden. Palestina har ret til deres eget land jævnfør grænserne fra 1967. Israel skal selvfølgelig eksistere, det kan man ikke sætte spørgsmål ved.

Har du læst Ilan Pappé? "The Ethnic Cleansing of Palestine" og The Making of the Arab-Israeli Conflict, 1947–1951 er begge fantastiske bøger. Han er klart kritisk overfor Israel, men hans argumentation for at være det fejler absolut intet.

Chokerende sandheder om USA's indblanding i disse bøger - de sendte flere flygtningeskibe med jøder hjem igen fra de Amerikanske kyster - de overtog faktisk skibende og sejlede dem direkte til Palestina. De fleste af de jødiske overlevende fra Europa efter 2. verdenskrig havde ingen interesse i at bo på det område, så der blev sendt coaches rundt til de forskellige lejre hvor folk blev instrueret i hvordan de skulle besvare spørgsmålene fra journalister mm. :D .

- - - Updated - - -



Historie er en lækker forberedelse til ledighedskøen :tup:
Hvilket var derfor jeg sprang fra, men man bliver bare så fandens klog :)
 

Hængebøffer

Senior Member
Jun 4, 2009
25,185
Jeg er glad jeg studerte historie, for jeg har lært utrolig mye om menneskehetens historie, sivilisasjoner og masse annet nyttig. Og ikke minst; god kildebruk basert på hermeneutikk osv. som jeg nå har meget god bruk for som student av rettsvitenskapen (jus).

Men ja, om jeg skal komme med en anbefaling kjære filippo; velg jus ;)

Morsommere å ha med levende mennesker å gjøre i hverdagen, enn å bare lese om de som er døde. Dessuten er jobbmulighetene massive, og lønningene svært gode.



"I rest my case" :D
Jeg er desværre blev alt for useriøs til at begynde med at læse jura, og jeg har fundet mit kald nu. Jeg ved bare, at om ti år (når jeg er blevet voksen ;) ), så får jeg lyst til at læse videre igen.
 

Jem83

maitre'd at Canal Bar
Nov 7, 2005
22,865
Som tingene står nu så er det klart at den ene side har mere ret end den anden. Palestina har ret til deres eget land jævnfør grænserne fra 1967. Israel skal selvfølgelig eksistere, det kan man ikke sætte spørgsmål ved.

Har du læst Ilan Pappé? "The Ethnic Cleansing of Palestine" og The Making of the Arab-Israeli Conflict, 1947–1951 er begge fantastiske bøger. Han er klart kritisk overfor Israel, men hans argumentation for at være det fejler absolut intet.

Chokerende sandheder om USA's indblanding i disse bøger - de sendte flere flygtningeskibe med jøder hjem igen fra de Amerikanske kyster - de overtog faktisk skibende og sejlede dem direkte til Palestina. De fleste af de jødiske overlevende fra Europa efter 2. verdenskrig havde ingen interesse i at bo på det område, så der blev sendt coaches rundt til de forskellige lejre hvor folk blev instrueret i hvordan de skulle besvare spørgsmålene fra journalister mm. :D .
Ja, vi leste Pappè også. Husker det godt.

Og ja, det var litt upresist av meg å si at ingen har mer rett. Selv Benny Morris, jøden, mener jo implisitt at Palestinerne nok har noe mer rett til de landstykkene. Men ja, man må også være seg bevisst at det nå har gått snart 70 år siden 47/48 og at nye generasjoner av israelere har blitt født og oppvokst, slik at nye problemer oppstår og kompliserer hele situasjonen.
 

Nzoric

Grazie Mirko
Jan 16, 2011
37,752
Jeg er glad jeg studerte historie, for jeg har lært utrolig mye om menneskehetens historie, sivilisasjoner og masse annet nyttig. Og ikke minst; god kildebruk basert på hermeneutikk osv. som jeg nå har meget god bruk for som student av rettsvitenskapen (jus).

Men ja, om jeg skal komme med en anbefaling kjære filippo; velg jus ;)

Morsommere å ha med levende mennesker å gjøre i hverdagen, enn å bare lese om de som er døde. Dessuten er jobbmulighetene massive, og lønningene svært gode.
Du er den eneste jurist jeg kender som faktisk synes det er sjovt. De fleste af dem accepterer bare at "nu skal jeg beskæftige mig med det her lort indtil jeg går på pension så jeg kan bo i et flot hus".

- - - Updated - - -

Ja, vi leste Pappè også. Husker det godt.

Og ja, det var litt upresist av meg å si at ingen har mer rett. Selv Benny Morris, jøden, mener jo implisitt at Palestinerne nok har noe mer rett til de landstykkene. Men ja, man må også være seg bevisst at det nå har gått snart 70 år siden 47/48 og at nye generasjoner av israelere har blitt født og oppvokst, slik at nye problemer oppstår og kompliserer hele situasjonen.
Lige præcis grunden til mit postulat, vedrørende det at vi kun gør det værre ved ikke at handle og udsætte Israel for pres nu.
 

Jem83

maitre'd at Canal Bar
Nov 7, 2005
22,865
Du er den eneste jurist jeg kender som faktisk synes det er sjovt. De fleste af dem accepterer bare at "nu skal jeg beskæftige mig med det her lort indtil jeg går på pension så jeg kan bo i et flot hus".
Jeg elsker det, mann.

Jeg satt og leste dissenterende dommers (mindretallet) votering i en dom i går, "O'Halloran and Francis vs. UK", og når han redegjorde for sine rettspolitiske standpunkter og idealismen bak menneskerettighetene, så satt jeg på lesesalen og kjente en tåre renne ned mitt kinn. Måtte gå ut en tur for å roe meg ned, lol. Ble så rørt!

- - - Updated - - -

Lige præcis grunden til mit postulat, vedrørende det at vi kun gør det værre ved ikke at handle og udsætte Israel for pres nu.
Jepp, da er jeg fullstendig enig.

Eventuelle misforståelser må ha oppstått grunnet danskespråket, den primitive form for norsk :p

*poke*
 

Jem83

maitre'd at Canal Bar
Nov 7, 2005
22,865
Du og, amico :D

Jeg er desværre blev alt for useriøs til at begynde med at læse jura, og jeg har fundet mit kald nu. Jeg ved bare, at om ti år (når jeg er blevet voksen ;) ), så får jeg lyst til at læse videre igen.
Det er virkelig ingen hast. Helt enig i at man bør vente med å gjøre det valget til tiden er inne :tup:

- - - Updated - - -

Later, peepz! Må løpe!
 

Users Who Are Viewing This Thread (Users: 0, Guests: 5)