Skandinaviska Juvetråden (12 Viewers)

Deep C

Senior Member
Apr 8, 2012
2,096
og henviser til en kostume-fest på universitetet i Lund, hvor deltagerne var klædt som slaver, der skulle auktioneres væk og en racistisk kage.
Hi hi, enkelte dage bliver jeg helt opstemt over journaliststanden.

Men nøj, hvor er der en deliciøs ironi i hvordan hende lebben frejdigt springer rundt i blackface til et arrangement, der kæmper mod fordomme og diskrimination. Det er nærmest for godt til at være sandt.
 

Maddy

Oracle of Copenhagen
Jul 10, 2009
16,541
Man har altid hakket og blandet kød på den måde - ingen kan sige de har opfundet frikadellen/kødbollen. Men den vi har i herhjemme er m italiensk udgave. Jeg mener endda, at ordet frikadelle kommer af italiensk.
Hvilke ingredienser i en frikadellefars er traditionelt italienske? Hakket gris? Allehånde? Fløde/Mælk? Og hvori adskiller disse sig fra traditionelt dansk mad?

Frikadellen eller mere præcist kødbollen er meget dansk (tysk) i sit udtryk, og ligner det danske bondekøkken så meget, at den uden diskussion kan kaldes dansk. Jeg er ikke stødt på mange retter i det "italienske" køkken, der kombinerer kogte kartofler, stuvet hvidkål, surt sylt og brun sovs med en kødbolle kryddet med allehånde.

Jeg mindes aldrig at have spist en ret med allehånde fra/i Italien med undtagelse af bagværk.

Jeg formoder ikke, vi skal begynde at kalde pasta en kinesisk ret? Eller tomatsovs for en amerikansk opfindelse?

Edit: Vrøvl med allehånde i Italien, nu jeg tænker mig lidt om.

Bliver også lige nødt til at høre, hvornår den italienske påvirkning af dansk madkultur har fundet sted, som gør at frikadellen er italiensk? Havde du sagt fransk eller tysk, havde det givet langt mere mening.
 

Hængebøffer

Senior Member
Jun 4, 2009
25,185
Jeg snakker om frikadellen og kun frikadellen. I italien kan de laves med svin, ko eller med begge dele. Jeg har Mik Schack på min side her.
Det var i øvrigt italienerne, der bragte kartoflerne til Europa :)
 

Maddy

Oracle of Copenhagen
Jul 10, 2009
16,541
Jeg snakker om frikadellen og kun frikadellen. I italien kan de laves med svin, ko eller med begge dele. Jeg har Mik Schack på min side her.
Det var i øvrigt italienerne, der bragte kartoflerne til Europa :)
Det er fint, du kun snakker om frikadellen. Det ændrer dog ikke på, at det er ukorrekt at påstå, den er mere italiensk end dansk - du har ingen argumenter herfor?

Og at du ligefrem latterliggøre det, udstiller desværre din egen indsigt mere end det udstiller K og især DFs kvalmende forsvar for "danskhed".

http://www.immigrantmuseet.dk/index.php?page=frikadellen---p-tv-rs-af-madkulturer - læs lidt her.

Ps. Få lige lidt styr på din kartoffelhistorie.
 

Hængebøffer

Senior Member
Jun 4, 2009
25,185
Prøv at hør her. I Italien findes flere forskellige varianter - jeg har selv spist frikadeller, som vi kender dem herhjemme, hos min familie på Sicilien.

Adonis - Jeg har læst det link du lagde op før, og de skriver det kan spores tilbage til romerne. Hele den side handler jo netop om, at det ikke er så dansk som vi tror, men er taget med hertil af immigranter.

"Ordet frikadelle stammer i følge "Politikens nudansk ordbog med etymologi" fra det tyske ord Frikadelle - som er en sammenblanding af det italienske ord "frittatella" (afledt af "fritto" = stegt) og de franske ord "fricandeau, fricassé" = miskmask, sammensurium."

Det er bevis nok for mig.

Edit: Jeg har nok styr på min kartoffelhistorie.
 

Hængebøffer

Senior Member
Jun 4, 2009
25,185
Prøv at hør her. I Italien findes flere forskellige varianter - jeg har selv spist frikadeller, som vi kender dem herhjemme, hos min familie på Sicilien.

Adonis - Jeg har læst det link du lagde op før, og de skriver det kan spores tilbage til romerne. Hele den side handler jo netop om, at det ikke er så dansk som vi tror, men er taget med hertil af immigranter.

"Ordet frikadelle stammer i følge "Politikens nudansk ordbog med etymologi" fra det tyske ord Frikadelle - som er en sammenblanding af det italienske ord "frittatella" (afledt af "fritto" = stegt) og de franske ord "fricandeau, fricassé" = miskmask, sammensurium."

Det er bevis nok for mig.

Edit: Jeg har nok styr på min kartoffelhistorie.
Dobbeltedit: Det har jeg så ikke - det var de falske italienere.
 

Maddy

Oracle of Copenhagen
Jul 10, 2009
16,541
Prøv at hør her. I Italien findes flere forskellige varianter - jeg har selv spist frikadeller, som vi kender dem herhjemme, hos min familie på Sicilien.

Adonis - Jeg har læst det link du lagde op før, og de skriver det kan spores tilbage til romerne. Hele den side handler jo netop om, at det ikke er så dansk som vi tror, men er taget med hertil af immigranter.

"Ordet frikadelle stammer i følge "Politikens nudansk ordbog med etymologi" fra det tyske ord Frikadelle - som er en sammenblanding af det italienske ord "frittatella" (afledt af "fritto" = stegt) og de franske ord "fricandeau, fricassé" = miskmask, sammensurium."

Det er bevis nok for mig.

Edit: Jeg har nok styr på min kartoffelhistorie.
Så at du har spist kødboller i Italien gør frikadellen italiensk, selvom du ingen beviser har for denne påstand?

Som du tydeligt kan læse, har vi i Danmark spist kødboller før vi kaldte det en frikadelle.

Og hvilken signifikant italiensk immigration til Danmark, gør, at det var italienerne, der bragte frikadellen til Danmark?

Så fortæl mig gerne igen, hvad gør frikadellen mere italiensk end dansk?

Frikadellen er jo netop så dansk, som vi tror. Den har flere hundrede år på bagen i Danmark, og det gør den dansk. Om trehundrede år er spaghetti med kødsovs også dansk, præcis som pasta og polenta er italiensk på trods af, det er opfundet af henholdsvis kinesere og indianere.

At der sket kulturel påvirkning gennem indvandring, ved alle jo, men din påstand er stadig udokumenteret i sådan en grad, at det udstiller dine egen formåen.
 

Fint

Senior Member
Aug 13, 2010
19,354
Det er fint, du kun snakker om frikadellen. Det ændrer dog ikke på, at det er ukorrekt at påstå, den er mere italiensk end dansk - du har ingen argumenter herfor?

Og at du ligefrem latterliggøre det, udstiller desværre din egen indsigt mere end det udstiller K og især DFs kvalmende forsvar for "danskhed".

http://www.immigrantmuseet.dk/index.php?page=frikadellen---p-tv-rs-af-madkulturer - læs lidt her.

Ps. Få lige lidt styr på din kartoffelhistorie.
Yo?
 

Users Who Are Viewing This Thread (Users: 0, Guests: 12)