Weet u waar ik heel erg moe van word? Van die predikende demagoog uit Katwijk. Die spits met dat jongensachtige Kick Wilstra-hoofd, die louter ingestudeerde wijze-mannen-teksten uitbraakt. Ik heb Dirk Kuijt bij FC Utrecht zien debuteren en ik had mijn twijfels. Hij ontwikkelde zich goed en ging naar Feyenoord. En ik had wéér mijn twijfels, want het verschil tussen een leuke provincieclub en een topclub is erg groot. Maar hij doet het opnieuw erg goed, niets dan lof. Het stoort me echter dat hij zich voortdurend als de nationale wijsneus manifesteert, de zogenaamde verstandige jongen die zich volledig ondergeschikt maakt aan het algemeen belang. Kuijt taxeert van tevoren wat het volk wil horen en de zwijgende meerderheid wordt vervolgens bedolven onder de hypocriete volzinnen van de topscorer. Zo hoorde ik hem onlangs zeggen dat hij het zou toejuichen als Salomon Kalou Nederlander werd, omdat concurrentie een goede zaak voor Oranje is. Kijk, daar geloof ik niet in. Zodra de bondscoach Kalou mag selecteren, kan Kuijt het wel vergeten. Als verstandige jongen zal hij dat toch wel inzien? Kuijt komt nooit met een echte eigen mening, hij probeert op een goedkope wijze te scoren bij zijn achterban. Het publiek eet vooralsnog uit zijn hand, maar de spelers ergeren zich een ongeluk aan zijn wijsheden. Zowel bij Feyenoord als bij Oranje. Als voetballer heeft Kuijt zich uitstekend ontwikkeld, als mediapersoonlijkheid en volksheld speelt hij een sluwe rol en staat hij op het punt door de mand te vallen.